fredag 30 maj 2014

Bitterfittan - Madonna-Hora-komplexet

Madonna-Hora-komplexet innebär att kvinnor ofta framställs på två olika sätt i litteratur. Antingen jungrfrueliga, heliga och asexuella, som en madonna, eller som "mansslukerskor"och nästan djuriska, horor.

Jag tycker inte att författaren framställer karaktärer som madonnor eller horor, istället beskriver hon situationer där det tydligt framstår när samhället tycker att kvinnor är horor och madonnor.

I bitterfittan beskriver författaren situationer där Sara har kallats för hora. En gång när hon varit mer på än killen Fredrik, som då valde att sprida ett rykte om att hon "var kåt som en jävla hora" (s. 117). En annan gång när en vuxen man, som var vän med hennes föräldrar, tyckte att hon "såg ut som en hora i den där klänningen" (s. 117). Tredje gången hon blev kallad för hora var när hon åkte hiss med hennes pojkvän och tre kostymklädda män i femtioårsåldern. En av dem sa "Och vad ska en sån här liten hora göra ikväll då?" (s. 117).

Jag tycker inte riktigt att någon i romanen blir behandlad som en madonna. De finns visserligen kvinnor som kanske vara anses mer "heliga", de som tydligt lever i periferi i deras förhållanden. Exempel på det är Saras mamma och Flygrädda tjejen, som mer eller mindre dumförklaras av deras män "Du får ursäkta min flickvän, hon är flygrädd (...) Jag fattar inte vad du är rädd för? Du vet ju att det är farligare att åka bil än att flyga!?" (s. 11). En flygvärdinna behandlar henne på liknande sätt och säger: "Vill du komma fram och titta hur det ser ut där framme där piloten sitter?"

De uppskattas inte heller av deras män så mycket som en madonna kanske kan tänkas göra, utan blir behandlade mer som en accessoar, någon de äger och som de kan behandla hur som helst. Detta märks mest mellan Saras föräldrar.
Saras pappa våldtar nästan hennes mamma (s. 87) under en semester och lämnar sedan hotellet med bil och pengar, och tvingar därmed familjen att åka tåg hem. Intressant nog verkar ingen riktigt reagera på att han gör något fel, förutom möjligen Sara. Mamman säger till hennes vän "du förstår han var så fräck mot mig!" men verkar inte uppleva det värre än så. Däremot beror det antagligen på att hon inte ville att hennes barn skulle uppfatta deras pappa som den hemska människa han var. "Vi skäms allihopa" tänker Sara, som då inte förstod den orättvisa behandling som hennes mamma, hennes syster och hon själv blivit utsatta för. Hemma igen är föräldrarna glada igen "som att inget hänt" (s. 89). Samtidigt märks det att Sara ändå tycker att det är fel, eftersom hon vägrar möta hennes pappas blick.  Hon verkar också tycka att hennes mamma gör fel som inte konfronterar honom.
"Jag ser hennes rygg i köket och tänker att jag inte förstår henne. Jag känner henne inte". (s 89).

Anledningen till att Sara kallats till hora är alltså att hon klätt sig "utmanande", tagit sexuell kontakt och varit mer framåt. Hennes mamma och Flygrädda tjejen har snarare betett sig på ett motsatt sätt, varit mer defensiva och mer blyga. Även de har på grund av det blivit dåligt behandlade av deras män och andra, precis som Sara blivit när hon kallats för hora när hon agerar på deras motsatta sätt. Det verkar alltså finnas någon form av dubbelmoral där båda personligheter är "fel".

Jag tycker att detta stämmer in väldigt bra på hur samhället ser ut idag. Tjejer får tidigt höra att inte visa för mycket hud, att inte bära för tajta eller urringade kläder för inte sända ut "fel signaler", annars blir det kallade för horor. Samtidigt kallas de för pryda om de klär och agerar som motsatsen.

Män kan istället gå runt i vad de vill, säga och göra i stort sätt vad som helst och ändå sända ut de signaler de vill. Utan att bli kallade horor eller bli behandlade som barn. Utan att sorteras in i kategorier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar